Tips for sykling i Norge

Artikkel av Simon Jensen.

Vurderer du en sykkelferie i Norge? Isåfall får du her noen råd som kan være til nytte både før, under og etter turen. Aller først bør du planlegge nøye hvor turen skal gå. På den måten vil du lettere kunne strukturere ferien slik at du faktisk oppnår målene dine. Kanskje du alltid har drømt om å sykle i Nord-Norge eller om å krysse landet fra vest til øst?

Under planleggingen anbefales det å bruke Google Maps eller Garmin Connect. Disse verktøyene gir en fin oversikt over distanse, høydemetre, byer, ulike utfordringer og så videre. Sørg dessuten for å skrive de viktigste detaljene ned på et papir (eller lignende) som du kan bruke underveis.

Neste trinn er å lage en pakkeliste slik at du er sikker på å få med deg alt du trenger. En pakkeliste bør minst inneholde følgende:

Listen er laget med inspirasjon fra: http://www.visithorsens.dk/horsens/pakkeliste-det-skal-du-pakke-til-cykelferien

Sykling

  • Kart / GPS
  • Turistbrosjyrer etc
  • Oversikt over overnattingssteder etc

Klær og utstyr

  • Sykkelhjelm, Sykkelbukser med padding (minimum to forskjellige par), Sykkelhansker
  • Svettetransporterende undertøy og vindtett yttertøy
  • Regntøy og vanntett overtrekk for sko og sykkelhjelm
  • Førstehjelpsutstyr

Verktøy for reparasjoner

  • Sykkelpumpe, lappesaker, dekkjern
  • Verktøy til gir, bremser, skruer og bolter
  • Reservedeler – f.eks. ekstra slanger, bolter og muttere.
  • Klut og/eller engangshansker i tilfelle du trenger å reparere sykkelen.

Ting til overnatting og matlaging

  • Telt, luftmadrass / liggeunderlag, sovepose, pute
  • Primus til matlaging
  • Kjøkkenutstyr (kniver, skjeer, gryter etc)

Diverse

  • Sykkellykter
  • Solkrem
  • Vannflaskeholder og vannflaske for sykkel
  • Sitteunderlag for pauser
  • Hengelås eller annen lås til bagasjen, sykkellås
  • Poser for lagring i tilfelle regn
  • Telefon og lader

Man bør tenke minimalistisk ved pakking for sykkelferie i Norge. Desto bedre du er til å pakke og bare ta med det mest nødvendige, desto lettere blir bagasjen, noe som åpenbart har en enorm innvirkning på hvor lett man kan sykle. På forhånd er det også svært viktig å få sjekket at sykkelen er i fullgod stand, for eksempel ved å besøke din lokale sykkelmekaniker for en full gjennomgang. Det kan jo tenkes at girkablene må skiftes, at det trengs mer luft i dekket, eller at sykkelkjedet må oljes.

Når du først har kommet av gårde bør du ta deg tid til å nyte omgivelsene til det fulle. Det er ikke mye ferie å stresse fra en destinasjon til en annen. Nettopp derfor anbefales det å planlegge turen slik at du ikke må skynde deg underveis. Fordelen med å ta sin tid er at du ganske ofte får opplevd mer underveis. Kanskje du kommer over et vakkert naturområde du ønsker å se nærmere på?

Foto av DONFA / Flickr

Ellers anbefales det å planlegge noen opplevelser underveis på sykkelferien. Det kan, som nevnt, være et stopp i et naturområde, eller det kan være sightseeing i en by. Mulighetene er mange. Hvis du ønsker noen spesielle opplevelser underveis, så planlegg det på forhånd.

Foto av Paolo Baviera / Flickr

Hvis du vil ha litt inspirasjon om hva du kan oppleve på sykkelferie, så kan du alltid gå til TrueStory.no. Her finner du mange spennende opplevelser i hele Norge. I Lofoten kan du for eksempel forsøke spekkhoggersafari.

Lange sykkelturer setter sine spor på kroppen. Musklene vil være slitne og kroppen vil ha generelt behov for å slappe av. Derfor anbefales det å bruke 1-3 dager på å restituere seg etter at turen er over. Bare en ting som å få nok søvn er svært viktig i restitusjonen. Vi anbefaler at du minimum får 8 timers søvn i din seng. I tillegg til å sove godt, er det også lurt å spise mye god mat. Depotene må fylles opp etter mange dager med sykling.  En annen mulighet er å få seg en massasje etter ferien. Massasje brukes av profesjonelle syklister i stor stil og kan også være fint for vanlige mosjonister.

Print Friendly

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *