Falkirk Wheel, Skottland

Dersom man er interessert i spesielle ingeniørprosjekter bør det være obligatorisk med en tur til “The Falkirk Wheel“, eller Falkirk-hjulet på norsk. Som den eneste roterende båtheisen i verden, har Falkirk Wheel en meget spektakulær og elegant utforming. Hjulet brukes til å forbinde de to kanalene Union og Forth and Clyde for båttrafikk, og som navnet tilsier, ligger det  i nærheten av den skotske byen Falkirk, omtrent midt mellom Glasgow og Edinburgh.

Falkirk Wheel på vei rundt, sett nedenfra.

De britiske kanalene ble opprinnelig først og fremst brukt til transport av kull, men etter hvert ble konkurransen fra togtrafikken for sterk, noe som medførte at den kommersielle anvendelsen av kanalene ble avsluttet på 1930-tallet. Det er en høydeforskjell på hele 24 meter mellom de to kanalene, så i gamle dager var de forbundet med et system av 11 sluser. Siden det tok timevis for båtene å komme gjennom hele systemet, så man skjønner fort hvorfor det var mer effektivt å transportere kull med tog.

Falkirk Wheel, nesten ferdig rotert, sett nedenfra

Etter nedleggelsen forfalt både kanalsystemet og slusene, helt til man på 1990-tallet bestemte seg for å pusse opp kanalene, denne gangen mer rettet mot rekreasjon og turisme enn transport av varer. Istedenfor å ganske enkelt rekonstruere de gamle slusene, hadde man imidlertid såpass visjoner at man besluttet å heller bygge en futuristisk båtheis. I hard konkurranse var det Falkirk Wheel designet som gikk av med seieren og hjulet ble til slutt åpnet i 2002.


Akvedukten som leder frem til hjulet, sett nedenfra

Selve hjulet ligger på enden av en akvedukt som tilsynelatende ender i løse luften. Men bare tilsynelatende, for når en båt kommer inn i slusekammeret, roterer hjulet 180 grader slik at båten senkes ned mens det motsatte slusekammeret løftes opp. Hele konseptet er ganske lurt tenkt ut, for siden båten i slusekammeret alltid vil fortrenge en vannmasse som tilsvarer vekten av båten,  vil de to slusekammerne alltid ha samme vekt, selv om bare det ene skulle inneholde en båt. På grunn av denne likevekten kreves det minimalt med energi for rotere hjulet, angivelig ikke mer enn det trengs for å varme opp 8 kanner med te til kokepunktet. Det tar omtrent 5 minutter for hjulet å rotere 180 grader, hvilket åpenbart er en enorm forbedring sammenlignet med å passere 11 sluser.


Akvedukten og hjulet i utgangsstilling, sett bakfra

Det passer fint å besøke Falkirk Wheel på en dagstur fra enten Glasgow eller Edinburgh. Søk på Momondo etter de beste forbindelsene og billigste flybillettene mellom Norge og Skottland.


Akvedukten og hjulet sett bakfra

For å komme til Falkirk Wheel med offentlig transport fra Glasgow eller Edinburgh, er det enklest å ta tog til stasjonen Falkirk High. Derfra går det buss helt til hjulet, eller man kan spasere de 4-5 kilometerne. Ved hjulet finnes det et Visitor Center som inneholder et lite museum og en cafe. Mest interessant er imidlertid båtturene som arrangeres. Turene varer ca. 1 time og man blir først løftet opp i hjulet og kjører en liten tur på kanalen, før man returnerer til hjulet og blir senket ned til utgangspunktet. Det er gratis å besøke hjulet, men billetten til båtturen koster 8 pund. Det er også mulig å reise på lengre kanalturer.

Print Friendly, PDF & Email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *