Jorden rundt med billigfly – del 1 (Innledning)

I en tidligere artikkel så jeg på hvordan billigflyenes inntog har ført til en mer fornuftig prispolitikk på flybilletter. Man straffes ikke lenger prismessig for å kjøpe to (eller flere) en-veis billetter istedenfor tur-retur billett og står dermed mye friere til å legge opp en reise. Særlig innenfor Europa og Asia er mulighetene enorme og i senere artikler skal jeg komme tilbake med reiseforslag hvor denne friheten utnyttes.

På interkontinentale reiser er ikke utvalget av billigfly like bra, og de tradisjonelle flyselskapene tviholder derfor på billettsystemet hvor en-veis billetter er dyrere enn tur-retur. Enkelte billige alternativer finnes imidlertid og vi skal i denne artikkelserien se på hvordan man kan sette sammen en jorden rundt reise kun ved bruk av en-veisbilletter med billigfly. Samtidig skal vi diskutere fordeler og ulemper med dette sammenlignet med en tradisjonell «jorden rundt billett».

På en «jorden rundt» reise er det selvsagt enormt mange valgmuligheter når det gjelder rute. Kilroy Travels tilbyr for eksempel en rekke standardiserte «jorden rundt» billetter (med tradisjonelle flyselskap), blant annet «The classic» til 13980 NOK:

Oslo – London – Los Angeles – Fiji – Brisbane // Sydney – Christchurch // Auckland – Hong Kong // Bangkok – Oslo


Når man kjøper en slik jorden rundt billett setter man opp reisedatoene på forhånd, men disse kan endres senere mot betaling av et visst gebyr. Å endre selve reisemålene er imidlertid langt vanskeligere, dersom det i det hele tatt lar seg gjøre. En ulempe med billettene til Kilroy er imidlertid at man enten må være under 26 år eller student og under 33 år. Altså er store grupper utelukket.

For de som ikke oppfyller betingelsene hos Kilroy, finnes det alternativer hos vanlige reisebyråer. Som et eksempel har vi følgende rute fra nettreisebyrået Zolong:

Oslo – Bangkok – Sydney – Auckland – Fiji – New York – Oslo

Ruten går motsatt vei av Kilroy, men ellers er det mye likt. Den mest relevante forskjellen er at man får stopp i New York istedenfor Los Angeles, og at ruten til Kilroy legger opp til at man reiser noen av strekningen over land, f.eks. fra Bangkok til Hong Kong. Zolongs opplegg er imidlertid langt dyrere enn billetten til Kilroy, hele 19670 NOK, så man straffes for å ikke være ung og student.

Jeg skal i kommende artikler prøve å sette sammen en rute med billigfly basert på Zolongs alternativ. Ikke fordi dette nødvendigvis er den beste ruten, men for å ha en «mal» å gå etter når ruten skal settes sammen. Jeg kommer til å følge Zolongs rute helt slavisk, dvs. at vi er nødt til å innom alle byene, uansett om dette er fornuftig eller ikke. Etterpå skal vi se på fordeler og ulemper med denne metoden og diskutere hvordan ruten kan forbedres og optimaliseres.

Print Friendly, PDF & Email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *