Giant’s Causeway, Nord-Irland

Giant’s Causeway er et meget spesielt område på nordøstkysten av Nord-Irland.  Her finnes det tusenvis av heksagonale (sekskantede) basaltsøyler som er så perfekte at man kunne sverget på at de er laget av mennesker. Utrolig nok er det hele imidlertid et naturfenomen som skyldes vulkansk aktivitet for rundt 60 millioner år siden. Søylene ble dannet da lavaen ble avkjølt. Hvorfor avkjølingen førte til at søylene ble nesten perfekt sekskantede er rimelig komplisert, men har sammenheng med et fenomen som kalles Benard-Marangoni konveksjon.


Den nord-irske kysten ved Giant’s Causeway

Uansett, det er ikke overraskende at det knytter seg en rekke myter til et sted som Giant’s Causeway. I en av mytene bygde den irske kjempen Finn MacCool en bro (”causeway”) over til Skottland for å slåss mot sin skotske konkurrent Benandonner. Da han kom frem oppdaget han at den sovende skotten var mye større enn ham, så han flyktet tilbake til Irland. Benandonner kom løpende etter over broen, men kona til Finn MacCool kledde ham ut i babytøy og advarte den skotske kjempen mot å vekke babyen. Benandonner ble livredd da han så hvor stor ungen var, og tenkte at faren nødvendigvis måtte være enorm. Dermed flyktet han tilbake til Skottland og ødela broen på veien slik at bare begynnelsen står igjen.


Utsikt fra klippekanten

I dag er naturlig nok Giant’s Causeway en av Nord-Irlands største turistattraksjoner. Selv om det kan være en del turister der i høysesongen på sommeren er området såpass stort at det ikke er noe problem. Det er gratis inngang til Giant’s Causeway, men det koster en del å parkere dersom man kommer med egen bil. For tiden finnes det bare et midlertidig ”Visitor Centre” etter at det gamle brant ned for noen år siden. Et nytt senter skal imidlertid etter planen stå ferdig i 2011. Fra senteret og parkeringsplassen er det ca. 1 km å spasere ned til selve basaltsøylene, men det går en shuttlebuss hvert 15 minutt for de som ikke ønsker å gå.


Heksagonale basaltsøyler nede ved sjøen

Et godt alternativ til å følge den asfalterte veien direkte ned til causewayen er å ta en omvei på en sti langs klippekanten. Derfra får man flott utsikt over steinformasjonene og etter et par kilometer kommer man til Port na Spaniagh hvor det spanske krigsskipet Girona sank i 1588 med nesten 1300 omkomne. Vraket ligger imidlertid på havets bunn så det er ikke synlig, men det har blitt hentet ut flotte skatter etter at det ble oppdaget i 1967.

Klippekanten er full av heksagonale basaltsøyler

Stien fortsetter forøvrig i mange mil helt til Ballycastle og kan gi fantastiske naturopplevelser med utsikt langs kysten for de som er glad i vandreturer. En grei dagstur er de første 16 kilometerne fra Giant’s Causeway til Carrick-a-Rede. Man kommer da forbi blant annet ruinene av Dunseverick Castle og får med seg den mest naturskjønne delen av stien. For å komme til basaltsøylene går det imidlertid en trapp, ”Shepherd’s steps”, ned til en annen sti som fører helt frem.


Ikke så rart at denne strukturen kalles for «orgelpipene»..

Det er aller enklest å besøke Giant’s Causeway med egen bil, men det går fint an bruke offentlig transport til å besøke stedet på en dagstur fra Derry (Londonderry) eller Belfast. Verken tog- eller bussforbindelsene er imidlertid imponerende gode (spesielt utenfor sommeren), så det kan være nyttig å planlegge litt på forhånd. Hos Translink er det en glimrende reiseplanlegger for all offentlig transport i Nord-Irland (og Irland) som kan være til stor nytte i så henseende.


..og her er gigantens øye.

Nord-Irland står ikke på billigflykartet, så for å komme til Giant’s Causeway fra Norge er det typisk enklest og billigst å fly til Dublin og ta tog/buss videre derfra. Reisetiden er rundt 5-6 timer med offentlig transport, så Giant’s Causeway egner seg ikke som dagstur fra Dublin. Da anbefales det heller å ta en overnatting i Derry eller eventuelt Belfast, begge interessante byer. Søk på Skyscanner eller Momondo etter de billigste flybillettene og beste forbindelsene til Dublin.

Print Friendly, PDF & Email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *