Bokanmeldelser: Pilegrimsvandring til Santiago de Compostela

Pilegrimsveien til Santiago de Compostela i Spania har de siste årene stadig økt i popularitet.  Tidligere var det hovedsaklig religiøse motiver som gjorde at folk gikk denne ruten, men nå er det alle slags mennesker som legger ut på vandring. Motivene er forskjellige og omfatter alt fra “å finne seg selv”, oppleve den spesielle pilegrimsatmosfæren eller rett og slett bare ha en fin spasertur i et vakkert landskap.  Den økende interessen har gitt seg utslag i en strøm av bokutgivelser med tema pilegrimsvandring.  Jeg har anmeldt flere av disse bøkene for Bokavisen og gir her en samlet oversikt.  Som vi skal se finnes det noe for enhver smak.

Katedralen i Santiago de Compostela – målet for pilegrimsvandringen

“Vandring i åpent landskap” av Jan Petter Engvig m. fl. gir en flott introduksjon til fenomenet pilegrimsvandring. Boken gir en grundig oversikt over de viktigste byene og landskapene man kommer gjennom, supplert med masse flotte bilder. I tillegg er boken spekket med historiske og kulturelle detaljer relatert til stedene langs ruten. Boken er imidlertid ikke noen reiseguide, da den inneholder relativt lite praktiske opplysninger.

Les hele anmeldelsen her.

For de som først og fremst ønsker en praktisk reiseguide er “Pilegrimsleden til Santiago de Compostela” av Carole Lindsell en nyttig bok. Den inneholder alle slags praktiske opplysninger man kan ha nytte av både i planleggingsfasen og under pilegrimsferden sin. Boken er dessuten i et veldig praktisk lite format og passer dermed utmerket til å ha med på tur.

Les hele anmeldelsen her.

Hans-Erik Lindström har et mer generelt perspektiv i sin bok “Pilegrimsliv – en håndbok for vandrere”. Fokuset er først og fremst på pilegrimens “indre vandring” og tar ikke utgangspunkt i noen bestemt pilegrimsrute. Lindström ser pilegrimsvandring nærmest utelukkende som et religiøst fenomen, noe boken bærer preg av.  Totalt sett er den helt sikkert interessant for religiøse pilegrimer, mens mer “sekulære” pilegrimer vil neppe ha så stort utbytte.

Les hele anmeldelsen her.

For de som ønsker å vite hvordan en faktisk pilegrimsvandring kan arte seg, vil “Jesu døtre og andre usannsynligheter” av Jóna Hafdis Einarsson være av stor interesse.  Det er en detaljert reiseskildring fra hennes og ektemannens vandring til Santiago de Compostela. Boken er bygget opp nesten som en dagbok med et kapittel for hver dag på pilegrimsveien. Pilegrimslivet er ikke alltid en dans på roser og vi får være med på både opp- og nedturene underveis.

Les hele anmeldelsen her.

Enda en ny innfallsvinkel til pilegrimsvandring får vi i “På vei til Santiago de Compostela” av Hege Jensen. Hennes bok er en blanding av lærebok i spansk og kulturell informasjon om pilegrimsveien.  Gjennom boken følger vi den fiktive figuren Anne på sin vandring. Det skildres hva som er å oppleve på de forskjellige etappene og gjennom Annes dialoger får leseren opplæring i spanske ord og uttrykk som er tilpasset relevante situasjoner for en pilegrim.  I tillegg inneholder boken en del historisk og kulturell informasjon.

Les hele anmeldelsen her.

Helt til slutt vil jeg nevne en bok som ikke direkte omhandler pilegrimsveien til Santiago de Compostela, men som sannsynligvis vil være interessant for den samme målgruppen. “Pilegrim ved verdens ende” av Eivind Luthen er et originalt bokprosjekt, hvor han ser på steder rundt om i verden som har navn av typen “verdens ende”.  Som i en slags reiseskildring tar Luthen oss med til de forskjellige stedene og gir en gjennomgang av deres historie og myter som er knyttet til dem.  Svært fascinerende lesning!

Les hele anmeldelsen her.

Print Friendly, PDF & Email

Legg igjen en kommentar