Hvordan tjene penger på forsinkede flyvninger

Flyforsinkelser eller kansellerte flyvninger kan skape store problemer og er normalt ikke noe man ønsker å oppleve under en ferietur. Paradoksalt nok kan imidlertid slike hendelser av og til ende opp med å være en stor fordel for passasjerer som rammes. Årsaken er at EU har laget et regelverk (EF 261) som gir passasjerer rett på kompensasjon basert på standardsatser, helt uavhengig av om de faktisk ble økonomisk skadelidende av forsinkelsen. Passasjerer som ankommer destinasjonen mer enn tre timer forsinket har faktisk alltid krav på erstatning i størrelsesorden 250-600 euro, avhengig av forsinkelsens varighet og flyvningens lengde. I mange tilfeller er slike beløp vel verd noen timers ekstra venting på flyplassen.

Gardermoen

Foto av Azchael / Flickr

For å motta kompensasjonen er det i teorien nok å sende inn en klage/forespørsel til flyselskapet i etterkant av hendelsen. På flyselskapets nettside skal det finnes skjema som kan fylles ut for dette formålet. Flyselskapene kan imidlertid styre sin begeistring for slike krav, så for å gjøre det litt vanskelig er ofte er det relevante skjemaet godt bortgjemt. Dessuten er det svært sannsynlig at kravet blir avslått. Særlig billigflyselskapene nekter trolig alltid å betale erstatning, også for helt berettigede krav.

Mange gir opp etter å ha fått avslag fra flyselskapet, men dette er det ingen grunn til. Man har to alternative måter å forfølge saken videre. En mulighet er å klage til Transportklagenemnda for fly. Fordelen er at dette er helt gratis, men ulempen er at behandlingstiden kan være meget lang, gjerne opp til ett år.

Et raskere alternativ er å benytte firmaet AirHelp, som har spesialisert seg på å kreve inn kompensasjon fra flyselskaper i henhold til EF 261. AirHelp opererer etter “no cure, no pay” prinsippet, som særlig i USA har gitt mennesker uten økonomiske muskler anledning til å føre erstatningssaker mot selskaper med tilnærmet ubegrensede ressurser. I praksis betyr dette at dersom AirHelp ikke lykkes med innkrevningen av erstatningen, så betaler man heller ingenting. Dersom kravet lykkes, tar imidlertid AirHelp 25% av kompensasjonen. Til tross for dette vil man allikevel stå igjen med et betydelig beløp.

Jeg har selv hatt bruk for AirHelp en gang. I juni 2017 skulle jeg fly fra Oslo til Minsk med Air Baltic via Riga. Rett før boarding på Gardermoen ble det plutselig gitt beskjed om at avgangen var kansellert. Passasjerene ble anbefalt å ringe hovedkontoret i Riga for eventuell ombooking, men fikk ellers klare seg på egen hånd. Jeg ringte Air Baltic umiddelbart og ble booket om til et fly med avgang ca 5 timer senere. Det var imidlertid ikke plass til alle på dette flyet og mange reisende kom seg ikke avgårde før neste dag.

Forsinkelsen på 5 timer var irriterende, men siden jeg uansett skulle være bortreist i tre uker, så betydde det ikke allverden. Jeg kom frem til Minsk samme dag som planlagt, så ingen penger var tapt på grunn av forhåndsbetalte hotellbestillinger. Allikevel var EF 261 helt klar på at jeg hadde krav på 250 euro i erstatning (dessverre var Minsk mindre enn 1500 km fra Oslo, ellers ville jeg hatt krav på 400 euro). Etter hjemkomst sendte jeg derfor inn kravet mitt til Air Baltic. Bare en dag senere fikk jeg svar om at de avslo kravet mitt da innstillingen skyldtes en “teknisk feil” på flyet. Jeg burde jo være takknemlig for at de ikke benyttet et fly med alvorlig feil, og dessuten hadde de jo vært så snille og ombooket meg gratis slik at jeg bare ble fem timer forsinket.

Påstander om “teknisk feil” på flyet er imidlertid ikke gyldig grunn til å avslå kompensasjon til passasjerene. Det er selskapets ansvar å ha fly som fungerer. Hadde derimot kanselleringen skyldtes omstendigheter utenfor flyselskapets kontroll (flyplassen stengt på grunn av streik, terrorhandling, naturkatastrofe etc), så kunne de med all rett avvist kravet.

Jeg kjente til andre som hadde gode erfaringer med AirHelp, så etter avslaget tenkte jeg at det kunne være verd et forsøk å få dem til å inndrive kompensasjonen fra Air Baltic. Nettsiden deres var selvforklarende, og etter å ha oppgitt detaljene for flyvningen min, fikk jeg umiddelbart beskjed om at jeg hadde rett på 250 euro i erstatning. Det eneste jeg trengte å gjøre var å laste opp bestillingsmailen min og deretter overlate alt til AirHelp.

Det tok bare litt over en uke før jeg fikk mail om at Air Baltic hadde gitt seg og ville betale ut 250 euro i kompensasjon. Et par dager senere var pengene på kontoen min. Etter å ha trukket fra Airhelps gebyr var det 187,50 euro igjen til meg, hvilket var mer enn den opprinnelige flybilletten kostet. Det gunstige regelverket (EF 261) har gjort at i forkant av lengre reiser, så tenker jeg ofte at det ikke hadde skadet om flyet ble noen timer forsinket. Det ville faktisk potensielt kunne finansiere hele flyturen.

Minsk

Kansellert flyvning resulterte i en gratistur til Minsk for meg.

EF 261 gjelder i hovedsak for flyvninger som starter eller slutter i Europa. For en reise med flere flybytter, delvis utenfor Europa og med ikke-europiske flyselskaper kan det være litt uklart om reglene gjelder. Sjekk reglene i detalj her. Merk også at man har hele tre år på å fremsette kravet sitt om kompensasjon. Dersom du har hatt noen flyforsinkelser de siste tre årene, er det altså bare å sette i gang med å søke om erstatning.

Print Friendly, PDF & Email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *