Maglev-flytoget i Shanghai

Transport til og fra flyplassen er sjelden noen turistattraksjon i seg selv, men flytoget i Shanghai er faktisk en stor opplevelse. Ikke bare er det verdens raskeste tog i normal rutetrafikk, men det er også verdens første kommersielle høyhastighetstog basert på maglev-teknologien. Maglev står for «magnetisk levitasjon» og innebærer at toget ikke har hjul, men derimot løftes over skinnegangen av elektromagnetiske krefter.


Maglev-flytoget i Shanghai på Longyang Road stasjonen

Maglev-toget går uten stopp fra Shanghai Pudong International Airport til metrostasjonen Longyang Road i utkanten av byen. På disse 30 kilometerne bruker toget bare 7 minutter og 20 sekunder og har en topphastighet på 431 km/t! Toget trenger ca. 3 minutter på å akselerere opp til topphastigheten og omtrent samme tid på å bremse ned igjen, så det er ikke lenge man får oppleve å kjøre i 431 km/t, men moro er det uansett. Det er kanskje først under nedbremsingen, når toget kommer ned i rundt 200 km/t og det nesten føles som man står stille, at man skjønner hvor høy topphastigheten egentlig er.

Togene går typisk hvert kvarter (hvert 20. minutt på kvelden) og billetten koster 50 RMB (ca. 40 NOK) eller 80 RMB (ca. 65 NOK) tur/retur. Det er jo relativt dyrt til Kina å være, men sammenlignet med for eksempel flytoget i Oslo er det god valuta for pengene.

Noen stor kommersiell suksess har toget foreløpig ikke blitt, noe som antagelig skyldes at det ikke går til sentrum av Shanghai, men altså til metrostasjonen Longyang Road, nesten helt ytterst på Shanghais metrolinje 2. Selv om det er enkelt å bytte over til metroen der, kan det i praksis være enklere å ta taxi direkte fra flyplassen til hotellet sitt. Maglev-toget er imidlertid så unikt at jeg vil anbefale å prøve det uansett. Hvis man ikke gidder å bytte til metro på Longyang Road, kan man enkelt ta taxi videre derfra. En fordel med at flytoget ikke har helt slått an er forøvrig at det normalt er meget god plass inne på toget.


Ikke akkurat noe somletog…

Vær oppmerksom på at det er kun i tidsrommene 0900-1045 og 1300-1645 at toget kjører med topphastigheten 431 km/t. Resten av tiden er maksimal fart 301 km/t, som jo slett ikke er så galt, men har man muligheten bør man forsøke å få med seg en tur i den absolutte toppfarten.

Det følgende er en digresjon, men det offisielle nettstedet til Maglev-toget i Shanghai har en side med informasjon om maglev-teknologien hvor språket er så pompøst og ugjennomtrengelig at selv Sir Humphrey ville vært stolt. Et lite utdrag:

Nevertheless, with the development of human society, people gradually widened their vision in the geographic space through several forms of lateral social contact in their production activities and injected active seeking factor into the passive man, environment relationship.

Stort klarere kan det vel ikke sies! 🙂 Dersom man er interessert i å lære mer om maglev-teknologien har imidlertid  Wikipedia en grei oversiktsartikkel.

Print Friendly, PDF & Email

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *